AEG Tvättmaskin Felkod EF3

Orsak

Säkerhetsbrytaren har registrerat vatten i bottenpannan..

Lösningsförslag

    • Problemet kan bero på överdriven skumbildning på grund av för hög dosering av tvättmedel.
      • Stäng av maskinen och låt den vila i några timmar tills skummet har lagt sig, och försök sedan starta maskinen igen.
    • Felet kan bero på att tvättmedelsfacket eller spolplattan ovanför facket är smutsig eller kalkbelagd, vilket kan leda till att vattnet rinner fel.
      • Rengör facket enligt bruksanvisningen, kontrollera om det finns vatten i bottenbrickan och prova maskinen igen.
        Se nedan för hur du dränerar vatten från botten.
    • Om tvätt har fastnat mellan luckan och maskinen kan det uppstå läckage vid dörren, och vatten kan rinna ner i bottenbrickan.
      Se nedan hur du tömmer vatten från botten.
    • Om maskinen har ett luddfilter kan det vara blockerat eller inte åtdraget tillräckligt efter rengöring.
      • Ta bort filtret och rengör det enligt bruksanvisningen.
      • Kontrollera om filtret är skadat.
      • Om det är rent, sätt tillbaka det och dra åt med handen.
    • Kontrollera anslutningen av inloppsslangen vid kranen och maskinen. Läckage vid slangen kan orsaka att vatten tränger in i maskinen vid bakpanelen.
      Se nedan hur du tömmer vatten från botten.
      Hitta ny AEG inloppsslang här
    • Felet kan bero på att maskinens dörrtätningar är otäta. Kontrollera att det inte finns några skador, sprickor eller hål i bälgen.
      Hitta ny dörrtätning här
    • Kontrollera nivåkontrollen.
      Hitta ny nivåkontroll här
    • Möjligt fel på huvudkortet. Kontakta en tekniker.

    Så här tömmer du vatten från botten av maskinen

    • Koppla bort maskinen från vatten och el.
    • Lägg en handduk bakom tvättmaskinen på golvet.
    • Luta maskinen något bakåt så att det är ca 10-15 cm mellan golvet och fotplattan framtill.
    • Håll den där i cirka 30-40 sekunder tills bottenbrickan har tömts.
    • Anslut maskinen igen och starta ett tvättprogram.