Försäljnings- och leveransvillkor

Observera: vid köp på www.vitvarordelar.se accepterar du att företaget får skicka en Trustpilot-recensionsförfrågan baserat på ditt köp. Denna skickas enbart i syfte att förbättra och få feedback på din köpupplevelse.

För att vi ska kunna skicka recensionsförfrågningar, kommer din e-postadress, leveransadress och de beställda produkten/produkterna att lagras i vårt e-postmarknadsföringsprogram Klaviyo, som omfattas av US-EU Privacy Shield Framework. Vitvarordelar.se kommer aldrig att skicka marknadsföringsmejl till personer som inte aktivt och separat har anmält sig till nyhetsbrevet. Efter att recensionsförfrågan har skickats kommer din e-postadress att raderas från vårt e-postmarknadsföringsprogram.

Om du inte vill ta emot en recensionsförfrågan, vänligen kontakta vår kundtjänst så hjälper de dig.


Klicka här för att ladda ner en pdf med vår dataskyddspolicy.

När du anmäler dig till vårt nyhetsbrev registrerar vi den använda e-postadressen och namnet.
Syftet med nyhetsbrevet är att skicka erbjudanden och kampanjer.

Genom att anmäla dig till vårt nyhetsbrev godkänner du samtidigt att vi får skicka e-post när du har lagt en vara eller varor i kundvagnen och sedan lämnat korgen utan att ha köpt något.

Dessa e-postmeddelanden innehåller de produkter du har lagt i varukorgen.

Namn och e-post kommer att behandlas och lagras i samarbete med dataskyddshanterare som följer GDPR-kraven.

Anmälan till nyhetsbrevet kan när som helst och utan förvarning från kunden återkallas.

Skriv bara till oss på support@vitvarordelar.se

Integritet
Vi använder cookies för hantering av bland annat varukorgen. Det är små textfiler som sparas på din dator. De är inte farliga eller skadliga, men de gör att vi kan känna igen återkommande besökare och förhoppningsvis ge ännu bättre service.

Det vi använder är Google Analytics. Det primära syftet är att samla information om användarnas beteende på webbplatsen så att vi kan förbättra upplevelsen. Läs om deras integritetspolicy här: http://www.google.com/intl/en/policies/privacy/

Vi försöker bara förbättra köpupplevelsen. Det handlar mest om in- och utgångssidor, geografi, webbläsare, kassaflyt och så vidare. Ett exempel kan vara att det ofta söks efter en viss term som av någon anledning vi inte har valt att använda. En luckpackning kallas ibland också för packning, membran, manschett eller gummiknytte. Statistik gör att vi kan leverera bättre resultat.

Observera: När du handlar på www.vitvarordelar.se godkänner du att företaget får skicka en granskningsinbjudan baserat på ditt köp. Detta skickas enbart med syftet att förbättra och få feedback om din köpupplevelse.

För att vi ska kunna skicka ut granskningsinbjudningar kommer din e-post och de beställda produkterna att lagras i vårt e-postmarknadsföringsprogram Klaviyo, som är under US-EU Privacy Shield Framework. Reservedele.nu kommer aldrig att skicka marknadsförings-e-post till personer som inte aktivt och separat har anmält sig till nyhetsbrevet. Efter att granskningsinbjudan har skickats kommer din e-post att raderas från vårt e-postmarknadsföringsprogram.
Om du inte vill ta emot en granskningsinbjudan ska du kontakta vår kundtjänst, som kommer att hjälpa dig

Föreliggande försäljnings- och leveransvillkor gäller för alla erbjudanden och avtal som Vitvarordelar.se, Gårsdalsvej 20, Ravnstrup, 8800 Viborg, Danmark (”Säljaren”), ingår och utför för sina kunder (”Kunden”), såvida inte annat uttryckligen har avtalats skriftligen

Navn:

Vitvarordelar.se
Juridiskt namn: VM Elektro A/S

Kontor adresse:

Gårsdalvej 20, Ravnstrup
DK-8800 Viborg

Support:

E-mail: support@vitvarordelar.se
Tlf.: +45 87 26 23 15

VAT-nr.: SE502093564801

 

Öppettider för telefon:

Måndag - torsdag: 8.30 - 16.00
Fredag: 08.30 - 14.00
Lördag, söndag och danska helgdagar: Stängt

 

Www.vitvarordelar.se är i utgångspunktet öppet dygnet runt. 

Du kan fram till själva beställningstidpunkten ändra innehållet i din varukorg och löpande kontrollera innehållet samt priserna på varorna.

När du är redo att beställa klickar du på "Varukorg" eller "Gå till kassan", där du fyller i ditt namn, adress, e-post, telefonnummer samt väljer leveranssätt och betalningsmetod.

OBS! Vi förbehåller oss rätten för lageravvikelser, slutsålda varor, leverantörsförse-ningar, tryckfel beträffande rabattkoder, förväntad leveranstid, priser med mera.

 

Kunden kan betala med kort (exempelvis, VISA, VISA-Electron, Mastercard, Mastercard-debet), Klarna, Swish, Apple Pay och Google Pay.

Beloppet dras först när beställningen är packad och skickad från vårt lager.

Om du betalar med ett debetkort på webbplatsen (Visa Debit eller Mastercard) kommer en summa att reserveras på ditt bankkonto när beställningen genomförs, motsvarande det totala priset på din order. Denna reservation gäller i upp till 30 dagar. När din order har packats kommer pengarna att dras från ditt kort, vilket avslutar reservationen.

Om du avbryter din order drar vi omedelbart tillbaka reservationen av orderbeloppet, och pengarna kommer att frigöras på ditt bankkonto inom några dagar.

För att kunna erbjuda Klarnas betalningsmetoder kan vi eventuellt överföra dina personuppgifter i form av kontakt- och orderinformation till Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du är kvalificerad för deras betalningsmetoder och för att skräddarsy dessa betalningsmetoder för dig. Dina överförda personuppgifter behandlas enligt Klarnas egna integritetspolicy.

Vi reserverar oss också för tryckfel avseende rabattkoder, förväntad leveranstid, priser med mera.

 

Om det finns produktbeskrivningar och användarmanualer för varan, följer dessa med leveransen från Vitvarordelar.se.

Om du önskar ytterligare information eller rådgivning från Reservedele.nu, är detta endast av rådgivande natur.

Vitvarordelar.se försäkrar att varorna uppfyller kraven för CE-märkning

 

Alla beställningar skickas med PostNord eller Bring som registrerat brev eller paket till ett postkontor/paketombud, privat- eller företagsadress, för Kundens räkning.

Leveranstiden för lagervaror är normalt 3-4 arbetsdagar vid beställning måndag-torsdag före kl. 15:45 och fredag före kl. 13:45.

Leveranstid för varor i restorder eller beställningsvaror

Vid beställning av varor som inte finns i lager gäller de förväntade leveranstider som anges för varan i butiken. Dessa varor kommer att vara märkta med "Längre leveranstid – Beställ nu" och under varans pris anges den förväntade leveranstiden. Denna leveranstid är endast vägledande och baseras på vår generella leveranstid från den aktuella leverantören.

Om det skulle uppstå en längre leveranstid kommer du att bli informerad om detta omedelbart.

Paketnummer

Du kommer att få ett mail med ett track and trace-nummer när varan skickas från Vitvarordelar.se till dig. Om det finns varor i din beställning som är på efterfrågan, skickar vi hela din beställning tillsammans. Om en vara är slut utan något alternativ eller om det är en extraordinär lång leveranstid kommer du att få omedelbar information.

Vi skickar alla våra beställningar som paket eller maxibrev med streckkod så att både du som kund och vi som återförsäljare har möjlighet att spåra paketet eller brevet. På så sätt kan vi försäkra oss om att paketet ersätts om det skulle skadas eller försvinna under transporten till dig. Tyvärr finns det ingen ersättning för bortkomna eller skadade varor om de skickas som maxibrev.

Faktura

Du kommer att få en faktura via e-post samma kväll som varan skickas. Den här är ditt kvitto på köpet och bör sparas.

 

Leveranskostnader
Vid leverans till paketombud, privat- eller företagsadress debiteras leveranskostnader enligt gällande priser, vilket framgår vid köpet när du klickar på "kundvagn".

 

Risk
Risken för varor köpta hos Vitvarordelar.se övergår till dig som konsument vid leveranstidpunkten.

 

Om du mot förmodan får ett paket med synliga skador på förpackningen är det viktigt att du vägrar att ta emot det. Paketet skickas automatiskt tillbaka till Vitvarordelar.se och vi skickar omedelbart en ny vara till dig.

Vid dolda transportskador (skador som först upptäcks efter att förpackningen har öppnats) måste detta anmälas så snart som möjligt och inom rimlig tid till Reservedele.nu. När du anmäler en transportskada hjälper det oss alltid mycket om du beskriver omfattningen av skadan och gärna skickar bilder av skadan/skadorna via e-post. Efter att vi har mottagit din anmälan skickar vi omedelbart en ny vara till dig.

Om du har kvitterat för mottagandet av ett paket med synliga skador är inte Vitvarordelar.se ansvarig för ersättning

 

Vi har inte alla reservdelar på vårt fysiska lager, men vi har tillgång till många hos våra leverantörer. Dessa varor kallas beställningsvaror och beställs endast på kundens begäran.

Leveranstiden för beställningsvaror på webbplatsen anges med en ungefärlig leveranstid. Observera att leveranstiden endast är förväntad och beräknad utifrån vår normala leveranstid från en given leverantör. Alla kan dock uppleva restorder - även våra leverantörer

Tveka inte, vi kan oftast få tag i det!

Vi har ett brett leverantörsnätverk som kan hjälpa oss att skaffa de flesta reservdelar inom kort tid. Du kan alltid skicka en e-post till support@vitvarordelar.se med din förfrågan, inklusive information om märke, modell och till exempel artikelnummer, produktnummer eller service-ID; alternativt skicka en bild av typskylten via e-post till oss, så gör vi vårt bästa för att få den önskade varan till dig.

OBS! Vi förbehåller oss rätten till lagerskillnader, översålda varor och förseningar med mera.

 

Som konsument har du 14 dagars ångerrätt hos Vitvarordelar.se. Om du är en näringsidkare, räknas det inte som en konsumentaffär, och det finns därför ingen ångerrätt.

Om du returnerar en vara som är skadad, monterad eller använd på ett sätt som väsentligt försämrar dess värde eller som inte kan säljas igenbehandlad, förbehåller vi oss rätten att, efter en individuell bedömning, minska återbetalningen eller helt avstå från denna återbetalning.

Att neka mottagande av paketet eller att inte hämta det i en paketbutik betraktas inte som en giltig användning av ångerrätten, och returkostnader och expeditionsavgift kommer att dras av.

Du måste själv betala de kostnader som är förknippade med att returnera varan, och du ansvarar för varan tills den når tillbaka till vitvarordelar.se. Det innebär att du kan förvänta dig att behöva betala om varan skadas eller försvinner under transporten tillbaka till vitvarordelar.se.

Hela vara beloppet inklusive moms kommer sedan att återbetalas. Vi genomför denna återbetalning med samma betalningsmedel som du använde vid den ursprungliga beställningen.

Om du vill returnera en vara, ber vi dig fylla i och bifoga ångerformuläret som du får via e-post tillsammans med din faktura när din vara skickas från vårt lager.

Om du väljer att returnera varan ska det ske till vår adress:

Vitvarordelar.se
c/o VM Elektro A/S
Gårsdalvej 20, Ravnstrup
DK-8800 Viborg

Returnerade varor som skickas utan frakt eller som "paket utan leverans" kommer att nekas mottagande.

När vi har mottagit varan och kontrollerat att returen uppfyller ångerreglerna, kommer vi att återbetala pengarna till dig.

Som utgångspunkt måste varan vara intakt, oanvänd och i originalförpackning vid returnering. Den måste kunna säljas vidare till en annan kund. Du får undersöka varans art och bedöma dess egenskaper. Med andra ord kan du prova varan på samma sätt som i en fysisk butik, men du får inte använda den i praktiken. Det innebär att du inte får montera kablar och liknande. Om varan visar tecken på att ha använts utöver detta eller har blivit skadad, bör du förvänta dig att värdeminskningen är 100%, eftersom vi inte kan sälja varan som ny till en annan kund.
Det är Vitvarordelar.se som bedömer den eventuella värdeminskningen av varan om den är skadad eller visar tecken på att ha använts mer än vad som är tillåtet i en fysisk butik

 

Som utgångspunkt ska varan vid retur vara intakt, oanvänd och i originalförpackning. Den ska kunna säljas vidare till en annan kund. Du får undersöka varan på samma sätt som du skulle göra vid ett vanligt butiksköp. Med andra ord: du kan prova varan på samma sätt som i en fysisk butik, men du får inte använda den. Detta inkluderar inte montering eller fastsättning av sladdar och liknande på elektriska och elektroniska komponenter. Om varan visar tecken på att ha använts utöver detta eller har blivit skadad, förlorar du inte din ångerrätt, men du måste räkna med att betala för värdeminskningen. Värdeminskningen är 100% om vi inte kan sälja varan som ny till en annan kund, och du är då inte berättigad att få tillbaka dina pengar.

Det är Vitvarordelar.se som bedömer eventuell värdeminskning på varan om den är skadad eller visar tecken på att ha använts mer än vad som är tillåtet i en fysisk butik. Du kan förlora hela eller delar av ditt köpesumma om varans värde har minskat, till exempel om:

  • du har använt varan
  • den har blivit skadad medan du haft ansvar för den
  • du har hanterat varan på ett sätt som inte är möjligt vid ett vanligt butiksköp.

När du handlar som konsument (privatperson) hos Vitvarordelar.se gäller konsumentköplagens regler. Det innebär att du har rätt till reklamation i 3 år från den dag du mottar varan.

Om din reklamation är berättigad kan du antingen få varan reparerad, utbytt, en prisavdrag eller pengarna tillbaka, beroende på den specifika situationen. Du måste reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet eller bristen på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att du upptäckt felet kommer reklamationen alltid att vara i tid.

Om du mot förväntan mottar en vara som inte uppfyller angiven standard eller på annat sätt är bristfällig, vänligen kontakta vår kundtjänst antingen via e-post på support@vitvarordelar.se.

Det är ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av slitage, felaktig användning eller annat beteende som har skadat varan.

Vitvarordelar.se har rätt att begära att du i vissa fall returnerar den bristfälliga eller utbytta varan. Därför, vänligen undvik att kasta bort bristfälliga varor eller varor av dålig kvalitet innan du har kontaktat vår kundtjänst. Varan måste alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning. Du ansvarar själv för fraktkostnaderna i samband med returneringen av din reklamation, precis som du ansvarar för bensinkostnaden till en eventuell butik.

Vi kommer sedan att undersöka om felet/defekten beror på en felaktig reservdel eller om det är en yttre påverkan. Om felet beror på reservdelen från oss kommer vi att skicka dig en ny reservdel.
Observera! Vi tar inte emot varor som skickas obefrakto med bud eller paket utan ombud.
TÄNK PÅ! Bifoga alltid en faktura/kvitto när du returnerar din/dina varor.
Expeditionstiden är 4-5 arbetsdagar från mottagandet.

Vad täcker reklamationsrätten?
Reklamationsrätten täcker fel som fanns när du köpte varan.
Reklamationsrätten täcker inte normalt slitage, felaktig montering eller följdskador på grund av annan defekt på apparaten/maskinen som delen monteras i.
Varan kan se felfri ut när du köper den, men den kan ha dolda fel eller brister som uppenbarar sig först efter att du har använt varan en tid. Det viktiga är att felet eller orsaken till felet fanns vid köptillfället.
Ett fel kommer vanligtvis att finnas vid köptillfället om det inte uppstår på grund av felaktig användning av varan. Det kan vara fallet om du har förstört din ulltröja genom att tvätta den på fel tvättprogram eller om du har kopplat din bärbara dator felaktigt.
Din möjlighet att göra reklamation kan dock upphöra innan reklamationsfristen går ut om varan inte är avsedd att hålla i två år eller om den naturligt har slits ut före fristens utgång.

Vem ska bevisa vad vid reklamation?
Går din vara snabbt sönder? Då finns det regler för vem som måste bevisa när felet uppstod.
Vitvarordelar.se måste rätta till fel och brister inom 12 månader efter köpet om vi inte kan bevisa att du är ansvarig för felet. I så fall antas felet ha funnits vid köptillfället. Det kallas för presumtionsregeln.
För varor köpta före den 1 januari 2022, då presumtionsregeln ändrades, är perioden för presumtion endast 6 månader.
Reklamerar du över en vara 12-36 månader efter köpet? Då är det i princip du som måste bevisa att felet fanns vid köptillfället. Det innebär inte att du måste göra en teknisk undersökning av varan - du måste bara göra det sannolikt att felet inte beror på felaktig användning av varan.

 

Tvister

Vi följer anvisningarna inom Hallå konsument. Här kan du också läsa om dina rättigheter samt möjligheter att reklamera en eventuell affär med oss. Vi rekommenderar dock att du alltid kontaktar oss först innan du eventuellt reklamerar.

Läs mer här

Du har också möjlighet att klaga via arn.se​ här.