Reklamationsrätt
När du handlar som konsument (privatperson) hos Vitvarordelar.se gäller konsumentköplagens regler. Det innebär att du har rätt till reklamation i 3 år från den dag du mottar varan.
Om din reklamation är berättigad kan du antingen få varan reparerad, utbytt, en prisavdrag eller pengarna tillbaka, beroende på den specifika situationen. Du måste reklamera inom rimlig tid efter att du har upptäckt felet eller bristen på varan. Om du reklamerar inom två månader efter att du upptäckt felet kommer reklamationen alltid att vara i tid.
Om du mot förväntan mottar en vara som inte uppfyller angiven standard eller på annat sätt är bristfällig, vänligen kontakta vår kundtjänst antingen via e-post på support@vitvarordelar.se.
Det är ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått på grund av slitage, felaktig användning eller annat beteende som har skadat varan.
Vitvarordelar.se har rätt att begära att du i vissa fall returnerar den bristfälliga eller utbytta varan. Därför, vänligen undvik att kasta bort bristfälliga varor eller varor av dålig kvalitet innan du har kontaktat vår kundtjänst. Varan måste alltid skickas tillbaka i lämplig förpackning. Du ansvarar själv för fraktkostnaderna i samband med returneringen av din reklamation, precis som du ansvarar för bensinkostnaden till en eventuell butik.
Vi kommer sedan att undersöka om felet/defekten beror på en felaktig reservdel eller om det är en yttre påverkan. Om felet beror på reservdelen från oss kommer vi att skicka dig en ny reservdel.
Observera! Vi tar inte emot varor som skickas obefrakto med bud eller paket utan ombud.
TÄNK PÅ! Bifoga alltid en faktura/kvitto när du returnerar din/dina varor.
Expeditionstiden är 4-5 arbetsdagar från mottagandet.
Vad täcker reklamationsrätten?
Reklamationsrätten täcker fel som fanns när du köpte varan.
Reklamationsrätten täcker inte normalt slitage, felaktig montering eller följdskador på grund av annan defekt på apparaten/maskinen som delen monteras i.
Varan kan se felfri ut när du köper den, men den kan ha dolda fel eller brister som uppenbarar sig först efter att du har använt varan en tid. Det viktiga är att felet eller orsaken till felet fanns vid köptillfället.
Ett fel kommer vanligtvis att finnas vid köptillfället om det inte uppstår på grund av felaktig användning av varan. Det kan vara fallet om du har förstört din ulltröja genom att tvätta den på fel tvättprogram eller om du har kopplat din bärbara dator felaktigt.
Din möjlighet att göra reklamation kan dock upphöra innan reklamationsfristen går ut om varan inte är avsedd att hålla i två år eller om den naturligt har slits ut före fristens utgång.
Vem ska bevisa vad vid reklamation?
Går din vara snabbt sönder? Då finns det regler för vem som måste bevisa när felet uppstod.
Vitvarordelar.se måste rätta till fel och brister inom 12 månader efter köpet om vi inte kan bevisa att du är ansvarig för felet. I så fall antas felet ha funnits vid köptillfället. Det kallas för presumtionsregeln.
För varor köpta före den 1 januari 2022, då presumtionsregeln ändrades, är perioden för presumtion endast 6 månader.
Reklamerar du över en vara 12-36 månader efter köpet? Då är det i princip du som måste bevisa att felet fanns vid köptillfället. Det innebär inte att du måste göra en teknisk undersökning av varan - du måste bara göra det sannolikt att felet inte beror på felaktig användning av varan.
Tvister
Vi följer anvisningarna inom Hallå konsument. Här kan du också läsa om dina rättigheter samt möjligheter att reklamera en eventuell affär med oss. Vi rekommenderar dock att du alltid kontaktar oss först innan du eventuellt reklamerar.
Läs mer här
Du har också möjlighet att klaga via arn.se här.