Vanliga frågor och svar

Vitvarordelar.se är den svenska versionen av reservedele.nu. Reservedele.nu är en av Danmarks största leverantörer av reservdelar till vitvaror och småapparater samt tillbehör till dessa. Samtidigt är vi den leverantör med allra högst kundnöjdhet i branschen, vilket vår danska Trustpilot berättar mer om. Se mer här:

Du kan därför vara helt lugn när du handlar på vår webbplats. Med våra 50 års erfarenhet inom branschen vet vi vad som krävs för att hitta rätt och exakt del till din maskin!

Här på vitvarordelar.se erbjuder vi ett av Sveriges mest omfattande utbud av reservdelar och tillbehör till vitvaror. Vi erbjuder också möjligheten att köpa online via vår webbshop samt söka information. Kundsupport är en av våra fokusområden och ni kan kontakta oss via support@reservedele.nu.

Använd din hushållsapparatmodell: Den säkraste metoden att söka efter reservdelar är genom att använda din hushållsapparats modell, som du kan hitta på typeskylten. Detta är vanligtvis en plats där tillverkaren listar viktig information om apparaten, inklusive modellnumret.

Sök med fabrikat och/eller originalnummer: Om du inte har tillgång till modellnumret kan du försöka söka efter reservdelar med hjälp av tillverkarens namn (fabrikat) och/eller det ursprungliga delnumret. Detta kan hjälpa dig att hitta rätt del om du har den informationen till hands.

Jämför med bilder: När du har hittat reservdelen är det en bra idé att jämföra bilden av delen med den defekta delen som behöver bytas ut. Detta kan hjälpa dig att verifiera att du har hittat rätt del, eftersom det visuella jämförelsen kan vara mycket användbar.

Genom att följa dessa steg bör du kunna säkerställa att den köpta reservdelen är rätt och passar din hushållsapparat. Det är alltid bra att vara noggrann när du letar efter reservdelar för att undvika felköp och onödiga besvär.

Om du av någon anledning inte hittar svaret på din fråga genom beskrivningar och bilder på webbplatsen är du självklart välkommen att kontakta oss, antingen via e-post support@vitvarordelar.se

När vi tar emot din order i vårt system skickas en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angav vid beställningen.
I vissa fall fångas detta e-postmeddelande av din datorns skräppostfilter - så det kan vara en bra idé att kolla mappen för skräppost.

Om du får ett e-postmeddelande med ett ordernummer är ordern registrerad hos oss - om du inte får detta e-postmeddelande bör du omedelbart kontakta vår kundtjänst på via e-post till support@vitvarordelar.se

Vid speciella önskemål gör vi vårt bästa för att skaffa den önskade delen åt dig - kontakta oss via e-post support@vitvarordelar.se med all information om den vitvaran du behöver en reservdel till. De uppgifter vi behöver är tillverkare, modell och eventuellt artikelnummer, produktnummer eller servicenummer; du kan även ta en bild av typeskylten och skicka den via e-post till oss, eftersom vi oftast kan hitta all information på ett ställe på det sättet.

Om det står "Varan finns i lager - Vi levererar inom 3-4 arbetsdagar!" betyder det att varan finns i lager och kommer att skickas samma dag om du beställer under våra öppettider.

Om det däremot står "Leveranstid xx till xx arbetsdagar" betyder det tyvärr att varan för närvarande är tillfälligt slutsåld, men förväntas vara i lager och redo för leverans inom det angivna antalet arbetsdagar. Vi strävar alltid efter att ha så korta leveranstider som möjligt, men vi vill också påpeka att förväntad leveranstid kan variera och ibland kan vara kortare eller längre än angivet.

Leverans och frakt

För lagervaror är leveranstiden 1-2 arbetsdagar om vi mottar din order före klockan 15:45 på måndagar till torsdagar och före klockan 13:45 på fredagar. För varor som inte finns i lager gäller den aktuella förväntade leveranstiden som anges vid produkten i webbshopen.

Om du är villig att besöka vår danska adress är du mer än välkommen att hämta din paket. Vi bjuder självklart på kaffe! Kontakta oss bara i förväg.

Alla våra paket skickas med PostNord, och vi skickar ett e-postmeddelande med spårningsnummer när varan skickas från oss. Detta e-postmeddelande kan hamna i din skräppostmapp på din dator. Var därför noga med att kolla där.

Genom länken i det skickade e-postmeddelandet kan du spåra paketen ända fram till din dörr. Om du inte är hemma tar posten med sig paketen för senare avhämtning i närmaste paketbutik.

Retur

Som konsument har du en ångerrätt på 365 dagar hos Vitvarordelar.se. Om du är en näringsidkare räknas det inte som en konsumentaffär, och det finns ingen ångerrätt.

Om du returnerar en vara som är skadad, monterad eller använd på ett sätt som betydligt minskar dess värde eller inte kan säljas igen, förbehåller vi oss rätten, efter en konkret bedömning, att minska återbetalningen eller helt avstå från återbetalning. Att neka mottagandet av paketet eller att inte hämta ut det från paketbutiken betraktas inte som en giltig utövning av ångerrätten, och returkostnader och expeditionsavgift kan dras av.

Du måste själv betala kostnaderna för att returnera varan, och du ansvarar för varan tills den når Reservedele.nu igen. Det innebär att du kan behöva betala om varan skadas eller försvinner under transporten tillbaka till Vitvarordelar.se.

I returpaketet ber vi dig också att inkludera ångerformuläret, som skickas till dig via e-post tillsammans med ditt köpkvitto (faktura) när din vara skickas från vårt lager. Det är viktigt för returavdelningen att få återbetala pengarna till rätt person, och det kan de bara göra när du anger ditt ordernummer på returformuläret och lägger det i lådan med din returvara.

Om du väljer att skicka tillbaka varan måste det göras till vår adress:

Vitvarordelar.se
c/o VM Elektro A/S
Gårsdalvej 20, Ravnstrup
DK-8800 Viborg

Returnerade varor som skickas utan porto eller som "paket utan utdelning" kommer att avvisas.

När vi har mottagit varan och kontrollerat att returen uppfyller ångerbetingelserna kommer vi att återbetala pengarna till dig.

Du kan förlora hela eller delar av ditt köpbelopp. Detta kan ske om varans värde har minskat eftersom:

Du faktiskt har använt varan.
Den har blivit skadad medan du hade ansvaret för den.
Du har hanterat varan på ett sätt som inte var nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper, och funktion.

Betalning och prisinformation

Hos Vitvarordelar.se är det möjligt att betala med kort, MasterCard, MasterCard Debet, VISA Elektron, Apple Pay, Google Pay, Klarna og Swish

Låt oss slå fast att det ÄR säkert att betala med ditt kreditkort online. Vi genomför våra betalningar genom en säker SSL-anslutning, och dina kortuppgifter sparas inte av Vitvarordelar.se

När vi skickar din vara härifrån skickas fakturan till dig via e-post - kolla eventuellt i mappen "skräppost". Denna faktura utgör din garanti i samband med köpet och bör därför sparas för eventuella framtida frågor om ditt köp eller om varan, mot förväntan, skulle visa sig vara defekt

Vi drar inte pengarna förrän din vara har skickats härifrån

Ändring eller tillägg till lagd orde

Vi packar inkommande ordrar kontinuerligt, så om du vill ändra din order är det viktigt att du kontaktar oss så snart som möjligt. Ordrar kan inte avbokas online - kontakta oss via e-post support@vitvarordelar.se